דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הלוגיקה בחיי היום יום 

מאת    [ 23/12/2010 ]

מילים במאמר: 1258   [ נצפה 2558 פעמים ]

הלוגיקה מול התורה

מטרת חיבורי זה למה שהערני אחד לדרך הלימוד בעולם הישיבות היום ואין כונתי למה שהאריכו כבר להספק ולעיון וכדו' אלא לעצם איך שלומדים ולכל ההשקפה לגבי התורה ואע"פ שזה יראה כאן שאני חולק על כל המוסכמות על איך שהבינו ולמדו בדורות האחרונים ויהיו הרבה שיתנגדו ויחשבו שזה גובל במרים יד בתורת משה רח"ל אבל אבקש ממי שרוצה להתבונן שיקרא מאמר זה ואח"כ אשמח לשמוע הערות והארות ולא התכונתי בזה החיבור להכריע משהו וכדו' רק רציתי להציע הדברים לפני הלומדים וישפטו הם ויה"ר שלא יביא ד' תקלה ע"י.

פרק א'-שינוי העולם בעניין הזה

הנה זה דבר שקרה בדורות האחרונים לא רק בעולם הישיבות לגבי התורה אלא לכל דבר שבעצם נהיינו אנשים מאוד לוגים בכל הבחינות עד שבעצם איבדנו את עניין ההבנה הפשוטה ואני יבאר את הדברים והם שהנה מצינו בראשונים הרבה פעמים את המושג והוא סברא פשוטה ואת מש"כ הרבה פעמים בראשונים דא"כ לא שבקת חיי לכל בריה ושזה מופיע אנחנו בעולם הישיבות מתחילים להסביר שזה צורה שאנחנו אומרים בתורה וגדרי הבעלות וכו' ודברים בלתי ברורים כלל וכ"ז הוא מפני שאנחנו לומדים את התורה בצורה לוגית שאין כזה דבר הבנה אלא שהכל צריך להסתדר בחשבון וזה כי בעצם יש לנו בעיה על הסתכלות על התורה שאנחנו לא מסתכלים ע"ז נכון שכל ההתבוננות היא בצורה לוגית והצורה הזאת בעצמה לא נכונה וכמו שנבאר.

פרק ב'-ביאור עניין הלוגיקה

והוא דבעצם מה זה הלוגיקה דכל דבר לוגי תחילתו צריך להגיע מדבר לא לוגי דבעצם המושג לוגי הוא מגיע מהנקודה שיש כאן דבר מסויים וע"ז מתחילים לחשבן אבל בעצם הדבר זה מתחיל בהבנה פשוטה ושנבאר את זה שאני אומר שיש קיר ואם יש קיר אז וכו' וכו' אבל בעצם המושג אומר שיש כאן דבר מסויים ואת הדבר הזה בעצמו שיש קיר אז אני לא יכול להסביר בצורה לוגית ואם אני ישאל מי אמר שיש כאן קיר זה כבר לא שאלה כי מה שיש קיר זה מציאות וזה לא צריך להסביר וא"כ מה שמבואר כאן זה שכל הלוגיקה מגיע רק מחמת שיש קודם את המציאות ואת ההבנה הפשוטה וע"ז לא צריך לוגיקה וזה גם מפני שזה לא יעזור וא"כ מבואר עכ"פ שלוגיקה זה ודאי לא הבסיס אלא רק אחרי שיש הבנה פשוטה על דבר מסויים רק אז יכול להגיע החלק הלוגי ולומר שאם ככה אז יוצא ככה וככה וזה בעצם דבר פשוט מאוד ורק כי בדורות האחרונים זה התהפך [ונבאר בהמשך איך זה התהפך] רק לכן הוצרכנו לבוא ולבאר את זה למרות שזה דברים פשוטים מאוד למתבונן. 

והנה אצל רבינו החזו"א זיע"א מצינו הרבה פעמיים שנראה לכאורה שחולק על ראשונים וגם אם לא ממש חולק אבל עכ"פ מסביר בראשונים דברים שנראים לנו מאוד דחוקים ולא נראה כלל שזה כוונתם  ולפי מה שהסברנו כאן הדברים פשוטים שהוא אחז שזה כך וכך היה נראה לו מכח הסברא והכונה במה שאני אומר הסברא לא שכך יצא לו וכדו' אלא שככה זה וזהו שיש כזה דבר הבנה פשוטה וזה בחלק של התורה יכול כמובן רק מי שיש לו דעת תורה וזה ג"כ דבר פשוט שא"א לומר את זה תמיד כמו שיתבאר.

פרק ג'-מתי באמת אפ"ל שזה סברא פשוטה וזהו 

והנה כמו שביארנו בפרק הקודם זה ודאי שא"א לומר בכל מקום שכך הסברא אומרת גם בתורה וגם במילי דעלמא והגדר בזה הוא שיש כמה שטחים יש שחור ולבן ויש שטח אפור שהוא השטח ששם א"א להכריע מסברא סתם וזה ודאי שאצל כ"א משתנה השטחים מה אפור ומה שחור ולבן וצריך לשקול הדברים בדעת אבל עכ"פ מה שמצינו אצל החזו"א לדוגמא שהרבה פעמיים נראה שחולק על ראשונים זה בשטחים של שחור ולבן שאז הבין בדעתו דעת תורה שא"א לומר כך אז אומרים דברים אפ' דחוקים כי אין אפשרות אחרת ודוגמא לזה בב"ק שיש שם מח' ראשונים איזה דרגה של אונס נפטר מזיק שיש מהראשונים שאומרים שבאונס גמור הוא פטור והרמב"ן שם חולק ואומר שאפ' ברוחו של אליהו חייב והחזו"א אומר שם שלא ממש רוחו של אליהו וכולם שם לא מבינים את החזו"א דהרי הרמב"ן כתב אפ' רוחו של אליהו וע"ז המח' שם ואיך אפשר לומר אחרת ועפ"ז זה הכונה שהחזו"א הבין שא"א לומר שברוחו של אליהו חייב אז באמת פטור וא"כ א"א להבין שהרמב"ן כך הבין אז אומרים שלא ומה כל העולם עושה מסבירים ברמב"ן כל מיני הסברים שס"ס גופו עשה וכו' וא"כ הרי יש הסברים אבל זה לא נכון כי באופן לוגי אפשר להסביר הכל אבל בסברא הישרה זה לא כך וזה לא רק החזו"א והבאתי אותו כי זה דוגמא לאדם בדורות שלנו שלמד כך אבל זה בעצם כל הראשונים דעשרות פעמיים שמצינו בראשונים את הנוסח לא שבקת חיי לכל בריה וסברא פשוטה היא לחלק א"א לומר כן ועוד כהנה וכהנה בדברי הראשונים ותמיד שמגיעים לכאלה מילים בעולם הישבות מה עושים מתחילים לומר שזה דין בדיני הבעלות שא"א לעשות כן דין בדיני הבי"ד וכל זה אבל כולם יודעים שזה ודאי אין כונת הראשונים כן אלא שסברא פשוטה היא לחלק זה סברא פשוטה היא לחלק ותו לא אבל היום שאנחנו לומדים דברים בצורה לוגית אז הכל צריך להסתדר מבחינה לוגית ומה שלא מסתדר אז צריך לסתות מדרך הישר ולעשות לומדות וזה טעות.

פרק ד'-יבאר ההשלכות שיש לזה בימנו

וזה גם נראה הסיבה שהיום הרבה בחורים ואברכים נשברים וכל הראשי ישבות אומרים שזה בגלל שאין מספיק הספק וכו' אבל לכאורה זה יותר מזה שאומרים היום לבחור איזה חקירה וכו' יש הרבה שלא נהנים מזה ומה ההסבר לזה זה בגלל שהדברים לוגים אז אחרי שכבר הבין את היסוד שזה עצמו לוקח הרבה שנים אבל אחרי שהבין זה כבר הכל אותו דבר וזה כך או כך אבל הרעיון הוא אותו רעיון וזה שהרי בעצם היום הכל כמעט אפשר להסביר בדרך זוהי או אחרת וזה כי בצורה לוגית כמעט הכל אפשר להסביר אבל בראשונים מצינו הרבה פעמיים שאלות בלי תירוץ והדוגמא הכי טובה לזה זה הרעק"א שהרבה פעמיים נשאר בצ"ע ותמיד מסבירים שהכונה שישב וחשב הרבה זמן וכו' ואין אני יודע אבל הרבה פעמיים אנחנו יכולים לענות על כאלה שאלות ומה הביאור זה שהרעק"א הבין שזה לא כך אז זה לא כך כי כך הבין ומה עם השאלה שזה ישאר בצ"ע  אנחנו שאנחנו לומדים בצורה לוגית הכל יכול להיות אז הקושיא לא קשה.

פרק ה'-יבואר איך התחיל העולם בכלל ועולם הישיבות בפרט להשתנות

והנה זה ודאי שתמיד הראשונים וגדולי האחרונים לא למדו כמו שאנחנו לומדים היום וא"כ צריך לבאר מה קרה היום שהדברים השתנו ובעצם זה לא רק לגבי התורה אלא בכל דבר בעולם השתנה שהיום זה ברור לכולם שההעמקה זה לא מי שמבין טוב אלא זה לעשות חשבונות ולהוציא דברים בצורה לוגית וא"כ מתי זה השתנה וזה ודאי הרבה בגלל שהדור נהיה יותר שכלי ופחות מוסרי וגם לגבי העולם שתגיד לאדם דבר בהבנה פשוטה זה יראה לו עניין מוסרי וזה בגלל שהיום הדבר היחיד שנשאר לא לוגי זה המוסריות שתגיד לאדם שצריך לרחם על מסכנים לא ישאל למה וחשבונות וכו' אלא עוזרים כי צריך לעזור ותו לא וזה דבר שנשאר עדיין בצורה של מחשבה אבל בעצם כל דבר זה כך שיש את המחשבה ועכ"פ לגבי התורה הגיע הגר"ח סלובייצי'ק זצקו"ל וגילה לעולם שבעצם גם בלימוד יש את החלק הזה של לוגיקה שתמיד למדו בשיטה אחרת זה בא הגר"ח וחידש את הצורה הזאת וזה בעצם שיטת הלימוד בישבות אבל זה היה לו פשוט שעכ"פ ההבנה הפשוטה תישאר שאין זה משתנה אבל הגיעו היום והיפכו את היוצרות  והגיעו לזה שהשיטה הפשוטה והסברתית היא הפוך זה הלוגיקה והם דברים תמוהים שהשתרשו בעולם לאחרונה כמבואר.

פרק ו'-ביתר ביאור בעניין הלוגיקה 

ונבאר את הדברים יותר שאנשים מגיעים ומסברים כל דין שישנו בתורה ואומרים שבעצם ישנו דין שהוא שיש רוצח וזה כי ישנו דין של רוצח ונאמר בזה וכו' אבל בעצם הכל מתחיל מדין הפשוט של רוצח וסתם הרי א"א לומר דמה עשית אז מתחילים להתפלפל וזה סתם כפילות של דברים שחוזרים על עצמם סתם 

וזה בקיצור נמרץ בעניין הזה והי"ת יתן לי כח להרחיב בזה עוד ועוד חזון למועד

                  החותם בברכה ובתקוה לשינוי   ישראל

על כל דבר פשוט צריך לחשוב הרבה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב